Sexuality and human rights: SATZ-BR as an intervention strategy in a school context

Authors

Keywords:

Sexuality, Human rights, Sexual health, Sex education, Psychosocial intervention

Abstract

Contemporary studies explain how sexuality is a contextual and relational dimension of human life. This reading of sexuality has gradually posed new challenges to notions relating to health but has also, by extension, put tension in the field of the guarantee of fundamental human rights. It is no coincidence that international and national entities have highlighted the need for psychosocial interventions in an educational context, as a strategic space for guaranteeing rights at the interface with sexuality. Given the need, verified in international literature, for longitudinal, contextual interventions that are not restrictive to a physicalist reading of sexuality, the present study aims to present the adaptation of the intervention protocol South Africa and Tanzania (SATZ) for Brazil. In view of the adjustments made in this adaptation, including greater openness to gender and sexuality dissent, greater emphasis on dialogic aspects, and participation of the school community, SATZ-BR is in line with human rights, with the 2030 Agenda for Development Sustainable and
with the guidelines of the Brazilian national curricular plan.

Author Biography

Adolfo Pizzinato, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) – Porto Alegre (RS), Brasil.

Psicólogo (2001) e Mestre em Psicologia Social e da Personalidade pela PUCRS (2003). Doutor em Psicologia pela Universitat Autònoma de Barcelona (Prêmio Extraordinário de Tese Universitat Autònoma de Barcelona 2007-2008). Bolsista Produtividade em Pesquisa CNPq. Foi Vice-Presidente do CRP-07 e Presidente da Comissão de Orientação e Ética (2012-2013). Editor Associado da Revista Psicologia: Ciência e Profissão e Membro da Comissão Editorial das revistas Psicologia & Sociedade e Temas em Psicologia. Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Psicologia do Desenvolvimento e da Personalidade da UFRGS, Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e do Programa da Pós Graduação em Política Social e Serviço Social da mesma Universidade. Foi coordenador da Residência Integrada em Saúde Mental Coletiva (2018-2019) e Integra do Centro de Referência em Direitos Humanos (CRDH-UFRGS), como coordenador adjunto desde 2022. Coordena o NEPsiD - NÚCLEO DE ESTUDOS E INTERVENÇÃO PSICOSSOCIAL À DIVERSIDADE, cujos temas de interesse giram em torno da Psicologia Cultural, com ênfase em Relações Comunitárias e Processos Identificatórios, principalmente nos campos da infância/juventude, raça/etnicidade, gênero/sexualidade e inclusão social.

Published

2025-02-05

How to Cite

1.
Bones Rocha K, Affonso Gomes G, Hamann C, Costa Schnor A, dos Santos Oliveira F, Perinetto Pontel V, et al. Sexuality and human rights: SATZ-BR as an intervention strategy in a school context. Saúde debate [Internet]. 2025 Feb. 5 [cited 2025 May 17];49(144). Available from: https://revista.saudeemdebate.org.br/sed/article/view/9063

Issue

Section

Original Article